Тема: Школа добрих вчинків за творами В.О. Сухомлинського.
Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, збірки його творів, хрестоматія для позакласного читання, тексти художніх творів, листки "самооцінки", завдання на картках для парної і групової роботи.
Тип уроку - урок позакласного читання.
Хід уроку.
І. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Вправа "Побажай мені успіху."
- Я всміхаюсь сонечку. - Здрастуй золоте!
- Я всміхаюсь квітоньці. - Хай вона росте!
- Я всміхаюсь дощику. - Лийся мов з відра!
- Друзям посміхаюся. - Зичу їм добра!
Добрий день
Вам Нам Всім
(Через долоньки діти передають сигнали добра.)
Вступна бесіда.
- У нас урок позакласного читання. На ньому працюватимуть дві групи:
Друга група "правознавці".
Аналітик підсумує сказане, зробить висновки.
Секретар зафіксує на дошці найцікавіші думки.
Зараз весна, а ми з вами навчаємось у містечку Квітниковому, тому кожна група сплете український віночок з червоних (це дуже добре) і синіх (добре) квіточок, а за індивідуальні відповіді ви отримаєте листочки.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Групова робота.
Робота з деформованим текстом (на картках).
- Складіть фрази вірша і скажіть про що йде мова?
Вчитель.
І якщо вона як сонце світить то радіють і дорослі й діти.
- То як ви думаєте, про що йтиме мова на уроці?
ІІІ. Забезпечення мотиваційної готовності до уроку.
Дійсно, будемо говорити про добро та тих хто його творить, чому треба творити добро і через які справи ми можемо нести його людям. Про все це ми дізнаємось гортаючи сторінки творів В.О. Сухомлинського. А це нам в житті буде потрібно для того, щоб стати гідними громадянами своєї країни.
Вправа "мікрофон".
- Чого ви очикуєте від уроку?
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Робота в групах.
Гра "Дай відповідь".
Перша група (запитання).
- Що означає дата 28.09.1918р.?
- Де народився письменник?
- Ким і де працював письменник?
- Які збірки творів В.О. Сухомлинського ви знаєте? .
- Про що писав В.О. Сухомлинський?
Друга гарупа (відповіді).
- День народження В.О. Сухомлинського.
- с. Василівка на Кіровоградщині.
- Директором Павлишської школи.
- "Гаряча квітка", "Куди поспішають мурашки", "Пшеничний колосок", "Чиста криниця".
2. Цікаво знати.
Літературознавці.
- У сім'ї крім Василя було ще троє дітей і всі врни стали педагогами.
- Змалку Василько любив малювати, але не було де купити ні альбому, ні фарб. Одного разу він з товаришами пройшов сорок п'ять кілометрів до міста, щоб купити фарби та альбом.
- Для нас письменник написав майже 1500 художніх міні-казок, оповідань, притч, легенд.
- Тридцять два роки Сухомлинський вів педагогічний щоденник у якому записував свої спостереження за поведінкою учнів. Потім ці роздуми виливалися на папір і ставали книгами. Однією з таких книг є "Серце віддаю дітям".
3. Короткий огляд книжкової виставки.
До класу ви принесли багато книжок.
- Як вам вдалося знайти саме ці книжки серед великої кількості в бібліотеці?
- Що допомогло вибрати потрібну книжку?
(Назва книги, автор, малюнки, анотація з книги, бібліотекар).
Представлення книги "Куди поспішають мурашки".
А зараз секретар зробить презентацію книжечки В.О. Сухомлинського (звернемося до пам'ятки, додаток).
4. Фізкультхвилинка.
Діти показують вправи під спів пісні.
Тому хто завжди біля тебе
- Руку свою подай.
Тому хто завжди біля тебе
- радісно посміхайсь.
Тому хто завжди біля тебе
- дружно всіх обійми.
І всіх людей люби довкола
І всім добро роби.
- Про що співається в пісні?
5. Читання та обговорення твору "Хто кого веде додому?" В.О. Сухомлинського.
а) читання учнями оповідання вголос до слів "бо Толик веде маму додому ...".
- Чи можемо ми зараз зробити висновок: хто кого веде додому?
- Як ви думаєти ким виростуть ці хлопчики?
б) читання оповідання до кінця.
- Чи підтвердилися ваші припущення?
в) аналіз змісту прочитаного.
- Як повелися хлопчики через дванадцять років, коли захворіли матері?
- Чому вони повелися по-різному коли виросли?
- Хто вам сподобався і чому?
- В чому причина такої поведінки Василька?
г) робота в групах, складання асоціативного куща (складання характеристики хлопчиків).
Перша група Василько.
Друга група Толик.
6. Імітаційна гра "Спрощене судове слухання".
Сьогодні ми змоделюємо гру і спробуємо засудити або виправдати поведінку Василька.
а) Визначення дійових осіб (таблиця).
Суддя Звинувачувач Захисник
Словникова робота.
б) Визначення завдань.
Суддя - виносить рішення.
Перша група - звинувачувачі.
Друга група - захисники.
Хід гри.
Суддя.
- Слухається судова справа № 1 по обговоренню поведінки Василька з оповідання В.О. Сухомлинського "Хто кого веде додому?"
Звинувачувач.
- Ваша честь! Наша група засуджує повекдінку Василька по відношенню до мами. Мама намагалася виховувати його добрим, людяним, а він виріс байдужим і не допоміг мамі, коли вона тяжко захворіла.
Захисник.
- Ваша честь! Ми хочемо захистити поведінку Василька адже в той день коли мама захворіла була погана погода, дороги занесло снігом і він не зміг добратися до лікарні.
Суддя.
- В когось є ще якісь доповнення. Суду все зрозуміло. Суддя відправляється в нарадчу кімнати для прийняття рішення.
Секретар.
- Зараз суддя оголосить рішення.
Суддя.
- Вивчивши всі сторони даної справи, відповідно достатті 51 Конституції України, де записано, що діти повинні піклуватися про своїх батьків, суд постановляє:
1. Визнати поведінку хлопчика неправильною.
2. Васильку задуматися над своїми вчинками і в подальшому житті відноситися до свіх людей так, як би він хотів, щоб відносились до нього.
3. Вибачитися перед мамою.
Рішення прийнято.
Вихід дітей з ролей.
- Як ви себе почували в тій чи іншій ролі?
- Чи були ви самі в подібній ситуації?
- Яку іншу лінію поведінки можна було б вибрати?
- Яким чином цей досвід може вплинути на ваше подальше життя?
7. Групова робота.
Мовознавці. Усно скласти твір-мініатюру "Чи можна прожити без доброти?"
Літературознавці. Назвати прислів'я про доброту.
- Як ви їх розумієте?
- Чого вони нас учать?
Правознавці "Вузлик напам'ять."
- Яких правил повинна дотримуватися добра людина?
Аналітик (висновок.)
Живи, добро звершай
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра
Хай оживає істина стара
Людина починається з добра.
V. Підсумок уроку.
- Чого вчать нас твори В.О. Сухомлинського?
- Що ж таке добро?
Рефлексія.
а) Робота з листками "самооцінки".
- Подумайте як би ви оцінили знання з даної теми?
б) Чи досягли ми очікуваних результатів?
Всі ви гарно попрацювали, подивіться які гарні віночки сплела кожна група.
VІ. Домашнє завдання.
Немає коментарів:
Дописати коментар