Проблема, над якою працює вчитель:
"Формування здоров'язбережувальних компетентностей молодших школярів, як одна з умов соціалізації особистості."
Здоров’я людини - найважливіша життєва цінність, яка є вирішальним чинником соціалізації особистості, якості життя та добробуту населення. Згідно з даними Інституту гігієни та медичної екології 70 % дітей народжуються від хворих матерів, на 1000 здорових дітей — 23 дитини з вадами розвитку, майже 45 % дітей шкільного віку мають хронічні захворювання. Від стану здоров'я дітей і учнівської молоді залежить майбутнє країни.
Виховання здорового покоління з новим, демократичним ставлення до життя, здатного до самореалізації, сьогодні є пріоритетним напрямом державної соціальної, сімейної та освітньої політики, про що свідчать чинні нормативні документи України (ЗУ “Про освіту”, Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті, Державний стандарт початкової загальної освіти) та Національних програм “Здоров'я нації”, “Здоров'я 2020: Український вимір”, Освіта Україна ХХІ століття.
Саме зі здоров'я починається життя, якщо не має здоров'я, усе інше не має сенсу. Тому необхідно з першого дня у школі прищеплювати дітям ідею здорового способу життя, дбайливого ставлення до себе.
Пріоритетним напрямком сучасної освіти є орієнтація на забезпечення умов для повноцінного розвитку особистості дитини, збереження та зміцнення її здоров'я.
Здоров'я — це нормальна функція організму на всіх рівнях його організації.
Основними показниками здоров'я є:
-
динамічна рівновага організму і його
функцій з оточуючим
середовищем;
-
здатність
виконувати соціальні функції, участь
в соціальній діяльності та суспільно
корисній праці;
-
здатність організму пристосовуватись
до умов існування в оточуючому середовищі,
що постійно змінюються;
-
відсутність хвороби і хворобливих
станів;
-
повне фізичне, духовне, розумове та
соціальне благополуччя, гармонійний
розвиток фізичних і духовних сил,
заснованих на принципі єдності організму,
саморегуляції та врівноваженої взаємодії
всіх органів.
Особливо важливим періодом в житті школяра є навчання в початковій школі. Саме в ці роки здоров'я дітей характеризується великою ймовірністю до погіршення, адже понад 40 % виникнення патологій дітей відмічається саме у початковій школі і в основі їх лежить втома й перевтома.
Усе це вимагає від учителів пошуку нових
педагогічних підходів, які б сприяли
збереженню здоров'я дітей, формували в них навички здорового способу життя. У
сучасній освіті формування здоров'я
учнів здійснюється на основі різних
підходів. Одним із головних є
компетентнісний, згідно з яким, результатом
освіти має бути набуття учнем
здоров’язберігаючої компетентності,
а саме властивостей, спрямованих на
збереження здоров'я свого та оточуючих.
Основи здоров'я закладаються з дитинства,
тож збереження, формування та зміцнення
здоров'я кожної дитини є пріоритетним
завданням суспільства, родини, навчального
закладу. Для реалізації цього завдання
особливо важливо сформувати у дитини
відповідальне ставлення до власного
здоров'я і знання про нього, здорові
вподобання, інтереси, потреби та життєві
навички.
Майбутнє людини значною мірою залежить
від стану всіх складових здоров'я:
фізичної, соціальної, психічної, духовної;
від уміння берегти здоров'я і життя за
будь-яких життєвих ситуацій. Звідси
випливає важливе завдання сучасної
школи — сформувати в учнів потребу
цінувати власне здоров'я і життя як
найвищу особисту та соціальну цінність.
Реалізація цього завдання залежить,
насамперед, від учителя, завдяки якому
процес навчання будь-якій шкільній
дисципліні має стати невід'ємною частиною
здоров’язбереження учня. А учитель
повинен бути взірцем здорового способу
життя.
Особливо важлива роль в організації і
зміцненні здоров'я дітей належить
вчителю початкової школи, що зумовлено
віковими особливостями молодших
школярів. Учитель початкових класів,
як безпосередній і основний організатор
навчально-виховного процесу може
систематично і найбільш ефективно
впливати на здоровий розвиток дитини,
формувати основні складові здоров'я. В
цих умовах впровадження в практику
навчання і виховання здоров’язберігаючих
технологій є одним із ефективних засобів,
за допомогою яких можна запобігти ряду
соціальних проблем і недоліків у
забезпеченні рівня здоров'я дітей. Школа
є центром пропаганди здорового способу
життя, виховання культури сім'ї, формування
знань, умінь, навичок з різних аспектів
збереження і зміцнення здоров'я як у
дітей, так і їх батьків.
Намагаюся розвинути в дітей віру в себе, впевненість. Вчу цінувати індивідуальність у людях. Приділяю велику увагу формуванню навичок особистої гігієни, проводжу профілактичні бесіди по запобіганню захворюваності та травматизму дітей: "А в нас бруднуль нема", "Як попередити захворювання грипу", "Режим дня школяра". Практикую написання диктантів на оздоровчі теми: "Мийся частіше", "Таємнича сила вогню", "Як вирости здоровим". Сприяю формуванню в учнів уявлень про загальнолюдські цінності (співчуття , взаємодопомогу, милосердя), уміння володіти навичками морально-етичної поведінки, безпеки життєдіяльності в школі, вдома, в громадських місцях.
Формування компетентностей відбувається на уроці. Саме на уроках йде навчання, у процесі якого через систему вправ і тренінгів формуються здоров'язберігаючі вміння і навички. Тому, я розробила серію уроків з розділу "Фізична складова здоров'я". Завдання цих уроків сприяють розвитку компетентностей дбайливого ставлення до свого здоров'я, негативне ставлення до шкідливих звичок. На уроках і у виховній роботі впроваджую інтерактивні, нестандартні форми роботи: парну і групову, дискусії, дидактичні і сюжетно-рольові ігри (Гра"Режим дня", "Батьки і діти", "Викликаємо служби 101, 102, 103, 104"). Приділяю велику увагу формуванню здоров'язбережувальних компетентностей у виховній роботі. Для закріплення правил техніки безпеки та дотримання правил дорожнього руху діти ставили п'єсу - казку "Семеро козенят на новий лад", "Колобок іде до школи".
На уроках, під час екскурсій, під час індивідуального спілкування розповідаю дітям про те, як берегти здоров'я, що таке здоровий спосіб життя, як діяти в ситуації, що загрожує здоров'ю та життю людини, спираючись на власний досвід дітей. Враховую особливості сприйняття учнів, переваги образного мислення над абстрактним. практичні приклади допомагають школярам зрозуміти, для чого потрібно вести здоровий спосіб життя, як потрібно харчуватися, щоб бути здоровим, яких правил гігієни дотримуватися. Це зустрічі з медичною сестрою, лікарем стоматологом, пожежним інспектором, інспектором поліції.
Намагаюсь донести до кожного, що здоров'я - це право - дане нам від народження. І це право захищене державою. Під час вивчення теми "Твої права" діти опрацювали Конвенції ООН "про права дитини", намалювали малюнки до статей Конвенції, а також провели казкову вікторину в якій визначали в яких казках і які саме права порушені. Знайомлячи учнів з правами дитини, підводжу до висновку, що право покладає на кожного і певні обов'язки. Так, наприклад, учні зрозуміли, що право на освіту покладає на них обов'язки: вчитися, виконувати домашнє завдання, ходити до школи...
Фізична, психічна, соціальна, духовна складові здоров'я тісно пов'язані між собою. І їх належний розвиток є підґрунтям для формування здорового способу життя. Так, наприклад, вивчаючи тему "Здоровий спосіб життя" (3 клас) учні, працюючи в групах складали колаж "Здоровий спосіб життя", малювали квітку "Здоров'я", де вказували, що потрібно, щоб бути здоровим. Діти обговорили та записали практичні дії, які будуть для цього виконувати: займатися спортом, їсти корисну їжу, дотримуватися режиму дня. Та основне, вважаю, що повинні зрозуміти діти, це те, що вони мають право бути здоровими та жити у вільному від наркотиків та насильства світі. А відповідальність за реалізацію цього лежить на дітях і на дорослих. Ми, дорослі, повинні навчити дитину робити вибір, що не зашкодить життю та здоров'ю, бо всі ми хочемо бачити дітей здоровими та успішними.
Рух - це життя. Отже, кожен день в нашій школі розпочинається з ранкової зарядки.
Ранкова зарядка позитивно впливає на фізіологічні процеси в організмі: поліпшується процес обміну речовин, кровообіг, дихання стає глибшим.
Фізкульт хвилинки ми проводимо на кожному уроці. Вони дуже потрібні, адже діти швидко втомлюються, знижується увага і працездатність.
Гра входить в життя дітей з ранього віку. Граючись, вони пізнають та набувають різних навичок і вмінь. Не дарма гру називають "Восьмим чудом світу". У процесі гри школярі загартовуються фізично.
Рухливі ігри - волейбол, баскетбол, футбол - це різноманітні види спорту.
Тренінг "Здоровий спосіб життя"
Веселі старти "Тато, мама, я - сортивна сім'я!"
Зустріч з медичною сестрою
Гра - змагання "Веселі старти"
Година здоров'я "Здорові діти - щасливі діти"
Оздоровчу
роботу і з батьками і з дітьми проводжу
паралельно. Адже моє завдання - дати їм
зрозуміти, що від способу життя сім'ї
залежить здоров'я дитини. Діти молодшого
шкільного віку ще наслідують дорослих.
Тому проводжу батьківські збори,
батьківський всеобуч у вигляді тренінгів
на яких розглядаю питання оздоровчого
змісту (Чи потрібно виховувати "здоров'я"?
Фізичне здоров'я. Рухова активність.
Культура харчування. Родинний клімат.).
В роботі з батьками та дітьми дбаю про
формування мотивації бути здоровими.
Підбираю таку інформацію, яка є цікавою,
доступною та потрібною малим і дорослим.
Кожна інформація та кожна вправа мають
чітко визначену мету. Намагаюся під час
уроків та позакласній роботі не тільки
розкрити учням чотири основні складові
здоров'я (фізична, психічна, соціальна,
духовна), а й забезпечити їх належне
формування. За час роботи з молодшими
школярами я виробила для себе певні
правила, які допомагають мені сформувати
позитивну самооцінку дитини:
-
Не зашкодь здоров'ю дитини.
-
Ніколи не висміюй її, не злися й не кричи.
-
Навчися бачити душу в очах дитини.
-
Будь терплячою, вимогливою і поблажливою.
-
Будь завжди в гарному настрої з усмішкою
на обличчі.
-
Постійно підвищуй самооцінку школярів,
будь завжди правдивою.
-
Домагаюся довіри, бережи її.
-
Умій берегти здоров'я учнів і своє
власне. Твоє здоров'я - добрий приклад
школярам.
А
також норми норми, якими необхідно
володіти вчителеві:
-
Умій слухати і чути.
-
Критикуй ідеї, а не особистість.
-
Умій зрозуміти.
-
Лідером можеш і не бути, а людиною бути
зобов'язаний.
-
Само- і взаємозбагачення- не розкіш, а
необхідність.
Намагаюся розвинути в дітей віру в себе, впевненість. Вчу цінувати індивідуальність у людях. Приділяю велику увагу формуванню навичок особистої гігієни, проводжу профілактичні бесіди по запобіганню захворюваності та травматизму дітей: "А в нас бруднуль нема", "Як попередити захворювання грипу", "Режим дня школяра". Практикую написання диктантів на оздоровчі теми: "Мийся частіше", "Таємнича сила вогню", "Як вирости здоровим". Сприяю формуванню в учнів уявлень про загальнолюдські цінності (співчуття , взаємодопомогу, милосердя), уміння володіти навичками морально-етичної поведінки, безпеки життєдіяльності в школі, вдома, в громадських місцях.
Формування компетентностей відбувається на уроці. Саме на уроках йде навчання, у процесі якого через систему вправ і тренінгів формуються здоров'язберігаючі вміння і навички. Тому, я розробила серію уроків з розділу "Фізична складова здоров'я". Завдання цих уроків сприяють розвитку компетентностей дбайливого ставлення до свого здоров'я, негативне ставлення до шкідливих звичок. На уроках і у виховній роботі впроваджую інтерактивні, нестандартні форми роботи: парну і групову, дискусії, дидактичні і сюжетно-рольові ігри (Гра"Режим дня", "Батьки і діти", "Викликаємо служби 101, 102, 103, 104"). Приділяю велику увагу формуванню здоров'язбережувальних компетентностей у виховній роботі. Для закріплення правил техніки безпеки та дотримання правил дорожнього руху діти ставили п'єсу - казку "Семеро козенят на новий лад", "Колобок іде до школи".
На уроках, під час екскурсій, під час індивідуального спілкування розповідаю дітям про те, як берегти здоров'я, що таке здоровий спосіб життя, як діяти в ситуації, що загрожує здоров'ю та життю людини, спираючись на власний досвід дітей. Враховую особливості сприйняття учнів, переваги образного мислення над абстрактним. практичні приклади допомагають школярам зрозуміти, для чого потрібно вести здоровий спосіб життя, як потрібно харчуватися, щоб бути здоровим, яких правил гігієни дотримуватися. Це зустрічі з медичною сестрою, лікарем стоматологом, пожежним інспектором, інспектором поліції.
Намагаюсь донести до кожного, що здоров'я - це право - дане нам від народження. І це право захищене державою. Під час вивчення теми "Твої права" діти опрацювали Конвенції ООН "про права дитини", намалювали малюнки до статей Конвенції, а також провели казкову вікторину в якій визначали в яких казках і які саме права порушені. Знайомлячи учнів з правами дитини, підводжу до висновку, що право покладає на кожного і певні обов'язки. Так, наприклад, учні зрозуміли, що право на освіту покладає на них обов'язки: вчитися, виконувати домашнє завдання, ходити до школи...
Фізична, психічна, соціальна, духовна складові здоров'я тісно пов'язані між собою. І їх належний розвиток є підґрунтям для формування здорового способу життя. Так, наприклад, вивчаючи тему "Здоровий спосіб життя" (3 клас) учні, працюючи в групах складали колаж "Здоровий спосіб життя", малювали квітку "Здоров'я", де вказували, що потрібно, щоб бути здоровим. Діти обговорили та записали практичні дії, які будуть для цього виконувати: займатися спортом, їсти корисну їжу, дотримуватися режиму дня. Та основне, вважаю, що повинні зрозуміти діти, це те, що вони мають право бути здоровими та жити у вільному від наркотиків та насильства світі. А відповідальність за реалізацію цього лежить на дітях і на дорослих. Ми, дорослі, повинні навчити дитину робити вибір, що не зашкодить життю та здоров'ю, бо всі ми хочемо бачити дітей здоровими та успішними.
Рух - це життя. Отже, кожен день в нашій школі розпочинається з ранкової зарядки.
Ранкова зарядка позитивно впливає на фізіологічні процеси в організмі: поліпшується процес обміну речовин, кровообіг, дихання стає глибшим.
Фізкульт хвилинки ми проводимо на кожному уроці. Вони дуже потрібні, адже діти швидко втомлюються, знижується увага і працездатність.
Гра входить в життя дітей з ранього віку. Граючись, вони пізнають та набувають різних навичок і вмінь. Не дарма гру називають "Восьмим чудом світу". У процесі гри школярі загартовуються фізично.
Рухливі ігри - волейбол, баскетбол, футбол - це різноманітні види спорту.
Тренінг "Здоровий спосіб життя"
Веселі старти "Тато, мама, я - сортивна сім'я!"
Зустріч з медичною сестрою
Гра - змагання "Веселі старти"
Година здоров'я "Здорові діти - щасливі діти"
Немає коментарів:
Дописати коментар